RECICLATGE EMOCIONAL

L’art utilitzat com a eina d’exploració emocional, experimentació i reflexió guiada per una persona capacitada, serveix d’important suport acadèmic per desenvolupar una major consciència i comprensió en els infants i adolescents a qui l’expressió artística els oferirà l’oportunitat de comunicar aspectes dels seus sentiments i percepcions als que les paraules no poden arribar.

Fent ús del material de rebuig com a element principal de l’obra ens permet treballar amb la metàfora com a recurs per relacionar aquest material amb les experiències personals generadores d’altre tipus de «residus»,  que són aquelles experiències que ens fan sentir malament i que anem acumulant en el nostre interior restant-nos oportunitats i limitant-nos com a persones.

Necessitem «reciclar» aquests continguts per posar en marxa al màxim les nostres potencialitats, tot un procés de recreació i reestructuració que és rellevant aprendre a fer durant l’etapa escolar, ja que la infància es considera un període d’adquisició progressiva de competència social, un tipus de competència que el seu dèficit es posarà de manifest més evidentment a partir de l’adolescència i s’agreujarà després durant la fase adulta.

Les expressions artístiques com a eina de desenvolupament i salut han d’estar a l’abast de tothom, proporcionant d’aquesta manera, igualtat d’oportunitats en el seu accés, especialment a les persones que es troben en situació de més vulnerabilitat com poden ser els infants i joves.

OBRA PERSONAL D’EXPLORACIÓ AMB MATERIAL DE REBUIG

IMATGES D’ALGUNS DEL TALLERS IMPARTITS AMB AQUEST MODEL D’INTERVENCIÓ

Es tracta d’observar els objectes no tan sols pel que són, sinó també per al que podrien arribar a ser. Generalment, una mateixa cosa pot ser considerada o examinada des de molts aspectes, i a vegades els punts de vista menys obvis són els que es revelen com a més útils. Mai està de més, quan s’ha entès una cosa pel que és, aprofundir per a veure que altra cosa podria ser.

eDWARD DE bONO, ESCRIPTOR, METGE, PSICÒLEG, FILÒSOF I INSTRUCTOR EN EL TEMA DEPENSAMENT I CREATIVITAT